Time flies when you're having fun - Reisverslag uit Kristianstad, Zweden van AnnemerelinZweden - WaarBenJij.nu Time flies when you're having fun - Reisverslag uit Kristianstad, Zweden van AnnemerelinZweden - WaarBenJij.nu

Time flies when you're having fun

Blijf op de hoogte en volg

30 Oktober 2017 | Zweden, Kristianstad

Terwijl ik mijn nieuwe verslag schrijf, weet ik dat ik nu op de helft zit van mijn periode abroad als exchange student. Wat gaat de tijd snel, ook als je je beseft dat ik mijn vliegticket naar huis al heb geboekt. Nog wel wat ver weg, maar als de tijd net zo snel gaat als de afgelopen periode ben ik zo weer in Nederland. Soms wordt er aan mij gevraagd of ik al heimwee heb. Dat heb ik niet, maar het lijkt me wel leuk om even een dagje in Nederland te zijn, alles weer even te zien en te ervaren en om dan weer snel terug naar Zweden te gaan! Ik heb het nog te veel naar mijn zin om nu al weer naar Nederland te gaan.

Het is een tijd geleden dat ik heb geschreven, de afgelopen tijd veel gedaan en genoten van mijn tijd hier waardoor ik de tijd en de zin niet kon vinden om een verslag te typen. Na alle leuke activiteiten nu even een iets rustigere periode waardoor ik nu achter mijn laptop kon kruipen om mijn verhaal online te gaan zetten.

Wie aan Zweden denkt, denkt natuurlijk aan IKEA. En zo kwamen wij dan ook tot de ontdekking dat er een echt IKEA-museum is. Samen met een groepje medestudenten/vrienden ben ik daar eind september geweest. Hier hebben we wat geleerd over de geschiedenis, was het heerlijk interactief en konden we poseren voor de nieuwe cover van de IKEA catalogus waar je de foto’s van mee naar huis kon nemen. We kwamen erachter dat het maken van deze foto’s gratis was.. nou als echte Nederlandsers hebben we dan ook genoeg foto’s gemaakt. Om een impressie te geven, onderaan kun je een foto van deze shoot terug vinden.

Eind september kwamen ook mijn eerste bezoekers langs in Kristianstad voor een week met de auto; mijn vader en Marijke. Erg spannend vond ik het wel, omdat hier nu wel echt mijn tweede thuis is, maar niemand van thuis in Nederland er nog echt was geweest nu ik er helemaal gewend ben. Samen met hen ben ik naar Åhus gefietst, naar Ystad en Ales Stenar geweest. Een erg gezellige week met ze gehad!!

Daarnaast was Pauls verjaardag op 30 september en voor hem hebben we met een groep een treasure hunt door de stad uitgestippeld en samen met de Nederlandse meiden een drankspel voor hem gemaakt op een IKEA-tafel (The Prison Drinking Game) wat we nu regelmatig spelen.

Begin oktober alweer een volgende activiteit op de planning vanuit school. Samen met de andere exchange studenten ben ik 6 tot en met 9 oktober een weekend naar Stockholm geweest. Een erg leuke stad en Het VASA-museum en het ABBA - Museum waren wel echt de hoogtepunten. Naar het ABBA-museum ben ik samen met Kristel geweest. Erg leuk om het hele verhaal van ABBA te zien en interactief onder andere ABBA – liedjes te zingen. Dit konden we opnemen en achteraf terugluisteren. Helaas niet X-factor waardig, maar wel erg leuk om te doen!

In die week die volgde, zijn we naar een lokale bar geweest en heb ik samen met de andere Nederlandse meiden de voetbalwedstrijd Nederland – Zweden gekeken. Toch wel spannend om daar als Nederlandse supporters verkleed, tussen alle Zweedse supporters, te zitten met onze oranje kettingen en rood-wit-blauw gestreepte vlaggetjes op onze wangen. Echter, de reacties waren erg leuk en we zijn zelfs op de foto gezet.

Eindelijk was het dan zover! De wekker vroeg en de trein om 07:24 richting Kopenhagen Airport om Gary op te gaan halen die 12 tot en met 15 oktober langs kwam. Na ongeveer acht weken voelde ik me toch wel echt een verliefde puber die daar dan bij de aankomsthal stond te wachten. Een leuk weekend samen volgde. Eerst naar Kopenhagen waar we fietsen hadden gehuurd om de stad te verkennen. Als een stelletje toeristen hebben we natuurlijk de traditionele foto op de brug bij Nyhavn gemaakt, een boottocht door de stad gedaan en naar Vrijstad Christiania geweest om vervolgens bij een slot aan te komen die al gesloten bleek te zijn. Na onze overnachting in Kopenhagen zijn we de volgende dag naar Malmö geweest waar we eveneens fietsen hadden gehuurd om de stad te verkennen volgens een route die ik van te voren natuurlijk al had gemaakt. ’s Avonds Gary aan iedereen in de prison en aan The Prison Drinking Game voorgesteld. Op zaterdag zijn we met Kristel wezen minigolven en ’s avonds voor het eerst uit geweest in Kristianstad bij Bånken. Zondag samen met Gary weer naar Kopenhagen geweest om nog even wat bezienswaardigheden langs te gaan voordat ik hem wegbracht naar het vliegveld.

Daarna kwam de mooiste reis die ik ooit heb gemaakt er al aan. Samen met Kristel, Simone en Lise ben ik naar het prachtige IJsland geweest. Een ontzettende WAUW-ervaring. Op zaterdag 21 oktober kwamen we aan op het vliegveld van Keflavik waar we onze gehuurde grijze Suzuki Swift, helaas geen rood voor Lise, ophaalde. Daarna al gelijk richting de Blue Lagoon. Onderweg maakte Simone de opmerking: ‘Hey, een Subway’ en daar zaten we dan met z’n vieren aan onze pizza batur. Daarna vertoefd in het heerlijke water van de Blue Lagoon met onze silica mud maskers. Nou voor je gezicht was het silica prima, maar voor je haar een ware hel. Mijn haar was het gehele weekend zo droog als een strotouwtje, maar de ervaring was zeker de moeite waard! In de avond moe en voldaan op de bank toen we een bericht kregen van de host van de AirBnb. Kristel las de magische woorden voor: 'Now there are northern lights and got to go to Eyrabakka port to see well’ – heerlijk Engels ook, maar dat maakte niet uit want we begrepen precies wat er stond. Als een stelletje hysterische meiden sprongen we in de auto naar de haven waar we ongeveer drie kwartier naar het Noorderlicht hebben gekeken, echt ongelofelijk mooi!

De volgende dag begon onze Golden Circle avontuur waar we eigenlijk direct al afweken naar Dyrholaey en Reynisdrangar waar we onderweg nog stopte bij Seljandsfoss (waterval). Bij Dyrholaey moesten we een steile berg op. Hoe Kristel deze berg opreed zal een herinnering zijn die wij ons altijd zullen blijven heugen. Het leek wel of we op een racebaan naar boven reden uitwijkend voor alle kuilen. Het uitzicht wat hier ons stond op te wachten was de autorit zeker waard. Reynisdrangar was een strand met zwart zand en hier ook hele mooie natuur mogen aanschouwen. Vervolgens in de auto gestapt naar Geysir (Geisers) en Gulfoss (watervallen) om vervolgens weer naar onze AirBnb in Eyrarbakki te gaan. Voor zondag stond Kerið op de planning en zijn we naar Þingvellir (natuur park) geweest. Onderweg was er eigenlijk zoveel te zien, maar ook echt helemaal niks. Met een land dat 2,5 keer zo groot is als Nederland met zo’n 330.000 inwoners waarvan een derde al in Reykjavik woont, kun je ook niet anders verwachten dat we vooral natuur zagen en dus vrij weinig inwoners. Over Reykjavik gesproken.. daar zijn we ook nog geweest, maar dat was totaal niet wat we er van hadden verwacht. Een beetje een vervallen stad waarvan Lise zei dat het industrieterrein bij haar in Doornenburg nog mooier was. ’s Avonds naar onze laatste AirBnb gereden en dinsdagochtend weer vroeg de auto weggebracht en het vliegtuig naar Kopenhagen gepakt om daar de trein naar Kristianstad te nemen. Nu ik dit zo schrijf, besef ik me eigenlijk dat alles in IJsland de moeite waard was en echt geweldig! Zeker een aanrader om naar IJsland te gaan!

Afgelopen weekend heb ik voor het eerst echt Halloween gevierd met alle exchange students waar we met een groepje vriendinnen verkleed waren als duivel.

Ontzettend veel leuke dingen gedaan in de afgelopen periode waar tussendoor nog wat gestudeerd moest worden. Gelukkig niet zo veel, maar vanaf aankomende week gaat dat veranderen. Met twee extra courses tot half december zal het studeren ook meer moeten gebeuren waardoor er voorlopig weinig activiteiten meer gepland staan. Half november komen wel nog Gary, Malou en Sallo voor een weekend langs waar ik nu ook weer naar uitkijk!

Vi Ses!

Annemerel

  • 08 November 2017 - 22:14

    Ruud En Susan:

    Lieve Anne Merel,

    Wat een leuke verslagen schrijf je, heerlijk om te lezen!
    Het is daar echt prachtig, wat zal jij genieten.

    ha kul i Sverige ! ;)

    xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Exchange student at Kristianstad University

Actief sinds 21 Aug. 2017
Verslag gelezen: 504
Totaal aantal bezoekers 7654

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2017 - 13 Januari 2018

Minor in Zweden

Landen bezocht: